Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Saturday, February 1, 2014

Terus kuat :')

Assalamualaikum semoga kita sentiasa berada dibawah lindunganNya. Ameen.

Down. Lemah semangat.

Ya. Takdapat nak nafi sifat mudah lemah semangat dan down sangat sebati dengan diri. Ala2 isi dengan kuku. Mudah rasa sedih. Mudah terasa hati dengan orang sekeliling. Mungkin ciri2 orang yang lahir bulan Jun ialah sensitif orangnya.

Teringat kata2 kakak usrah:

"Bagaimana Islam mampu bangun jika kita senang lemah semangat, hati tak kuat terima ujian? Bagaimana Rasullulah boleh jadi sekuat itu utk pertahankan Islam pada suatu masa dulu?"

Biasala. Jalan untuk tempuh kejayaan bknnya jalan yang straight macam highway yang tiada tol. Lagi2 jalan utk capai cita2 yang kita memang minat. Dan jalannya ibarat jalan belukar. Tiada tar dengan lopak2 Lumpur yang busuk. Sekelilingnya penuh dengan lalang2 berduri.

Nah, macam itu juga jalan utk menuju kejayaan. Harus tempuhi jalan yang berliku. Dan pastinya sepanjang perjalanan itu akan ada perkara2 yang mudah sangat jentik hati kita yang membuatkan jalan itu lebih sukar.

Tetapi bila dilihat sudut yang lebih positif,  kesukaran itu sebenarnya dugaan dan ujian Allah utk uji hati2 kita. Adakah hati kita kuat utk tempuhi perjalanan itu sampai hujungnya atau berhenti separuh jalan;

Bila difikir balik, rasanya takberat sangat ujian Allah jika nak dibandingkan dengan orang lain yang lebih kuat ujiannya. Sekurang2nya kita masih ada ibubapa sebagai penyokong kita.

"Jangan risau apa2. Sekurang2nya masih ada umibaba utk sokong . Yang paling kena risau takut umibaba pergi dulu. Sekarang ni kena banyak bersyukur"

Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah pinjamkan mereka lebih lama lagi agar si anak boleh balas semua jasa2 mereka dan jaga mereka bila mereka tua kelak. Amin.


Semoga terus kuat berada dijalan pilihan ini.

Semoga sentiasa semangat mbina kejayaan.

Semoga kita menjadi hambaNya yang selalu bersyukur.

Semoga kita xmelupakan nikmat yang sekarang. Jangan terlalu memikirkan benda yang masih tak dapat.

Dan semoga terus kuat,  Irham Warhamnie dan kawan2 nya. Amin ya Rabbal Alamin.

Assalamualaikum:)

*post ini ditulis utk mberi smngt utk diri sendiri dan org lain.


No comments: