Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Sunday, February 1, 2015

Tahun 3 Perubatan Part2

Assalamualaikum semoga kita sentiasa berada dibawah lindunganNya.

Ah! Dah lama tak update blog. Banyak memori penting dalam hidup tak diupdate disini. Senyap2 ada pengunjung juga blog ni rupanya. Ada orang yang kenal saya melalui blog ni . Muka tak kenal pun. Terima kasih pada junior-junior SMKA Melor yang baca blog ni dan jadikan penyuntik semangat kalian. Semoga sentiasa sukses dalam setiap gerak kerja kita.

Alhamdulillah sekarang tengah berwinter break setelah tamat midyear tahun 3 dua minggu lepas.

Midyear yang boleh dikira sebagai nightmare. Takpernah sepanjang hayatku sebagai seorang pelajar yang nerd, baca buku 10 kali sebelum exam , tapi lain pula utk midyear ni . Sebelum exam memang tak yakin boleh jawab. Masa jawab memang tak tahu apa nak dijawab dan memang blank sungguh ! 

Rupanya ini tahun 3. Salah itu dituding pada diri sendiri sebab study last minutes. Tak tahu apa yang sibuk sangat . :( Dan maybe "culture shock" lagi dengan cara study yang baru iaitu tak buat nota tapi refer buku 100%. Bila study dekat nak exam semua jadi pening , kalut sebab nampak banyak nak baca. Kalau buat nota, berapa keping kertas je utk satu bab yang punya 250 pages dekat buku. Sebab tu lebih prefer buat nota lagi. 

Tapi bila tanya survey akak mumtaz tahun 3, dia kata dah tak sempat nak buat nota....

Tapi inyallah i got a new method of study. 

Apapun, semua kena berbalik pada diri kita. Kena rajin, always motivated, kalau malas belaajar fikir susah payah mak ayah, dan kena pandai bahagikan masa sebab ditahun3 ni saya ambil satu lagi jawatan sebagai ajk program.

Bila fikir balik, diri saya  sebenarnya lebih sesuai bermulti tasking, Sebab bila "survey" perhati diri sendiri , saaya lebih menghargai masa bila saya sibuk. Bila tak sibuk , banyak yang lagha, Rasa masa tu banyak , mula la nak melayan drama melayu . Memang kaki drama Melayu sungguh. 

So bila kita bermulti tasking ni , kita lebih pandai bahagikan masa untuk study dan gerak kerja yang lain. Banyak masa tak terbuang macam tu je. Sebab saya bukannya jenis yang boleh study straight 3 jam. Mesti akan check phone la. Tulis diary la, Dengar lagu la. 

Apapun, semoga tahun3 ini baik-baik saja. Jangan terlalu fikirkan masalah kerana masalah itu datangnya dari Dia dan hanya Dia sebaik-baik pertolongan. 

Asalkan iman masih ada, mak ayah masih ada disisi selalu bagi support, adik beradik masih ada utk mendengar, masakan saya tak boleh kuat. ! 

Semoga mumtaz dunia akhirat. Insyallah.



Assalamualaikum :)

No comments: