Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Wednesday, July 1, 2015

Tahun 3 Perubatan Part 6 (Microbiolgy Final Exam)

Assalamualaikum. Semoga kita sentiasa berada dibawah lindungaNya. Amin :)

Alhamdulillah settle 3 paper. Tinggal satu lagi paper, Parasitology pada 13hb dan 14hb ini.

Sekarang nak throwback paper Microbilogy. Sebelum tu nak cakap, seriuosly paper Microbiolgy adalah paper silent killer. Tak jadi bualan orang ramai tapi penangan dia lebih hebat dari Pharmacology dan Patholgy lagi. Apapun tahun3 ni memang tahun yang tak reti nak described by words la. Dulu selalu tertanya ambil medik payah tang mana? Haa, ambik kau masuk tahun3 baru rasa macam mana perasaan tu. Biasanya sebelum exam, dah siap khatam 3 4 kali. Berbeza tahun ni, malam exam pun masih ada certain certain topik yang belum dibaca. Sejak aku belajar dari zaman sekolah menengah tak pernah jadi macam ni  . Mengucap panjang. Memang malam exam adalah malam yang paling stress tahun ni. Nak nangis pun ada . Ada kawan call tiba-tiba malam exam dan siap nangis lagi. Adoi. Ada je certain2 time aku menangis masa menghafal. Hafal dalam keadaan teresak-esak. Masuk tak tau nak hafal macam tu. Sebab banyak sangat nak hafal :'(

::CARRYMARKS::

Alhamdulillah carry marks okay la. 26/30. Patut dapat lebih lagi tapi ha kali ini boleh kata cuai masa jawab midyear harini. Sebab tengok soalan senang sangat mulah nak jawab cepat sampaikan ada soalan yang patut kena betul tapi salah pulak. Tapi alhamdulillah la 26/30 tu :)

::PRACTICAL::

Lupa fullmarks untuk practical berapa tapi rasanya 40 kot. Dan aku target dapat 39/40. Sebab ada dua yang salah iaitu soalan fill in the blanks which setiap soalan 1/2 marks dan aku salah setelah dicheck. Alhamdullillah untuk bahagian slide semua betul setelah dicheck dengan kawan-kawan dan tanya Dr yang bertugas selepas habis practical. Identify the specimen pun alhamdulillah semua betul.

::WRITTEN::

Tahun ini Dr ubah format soalan tapi tak jauh sangat bezanya cuma tahun ni tiada pilihan soalan means kita kena jawab semua soalan. Masa first tengok soalan terkejut juga kena jawab semua, banyak gila kot. Dan macam biasa ada yang dapat ada yang tak jawab dan ada yang digoreng juga. Alhamdullillah untuk setiap soalan semua ada point tapi tak cukup huraian dan ada yang memang tak ingat walaupun berbuih mulut hafai . T_T

::MCQ::

MCQ tahun ni separuh ambil dari buku gamaah tapi ada soalan yang Dr ambil dari internet. Yang tahu Dr ambil dari internet tu sebab kawan dia check jawapan yang tiada dalam buku teks dan terjumpa soalan tu dalam internet. Banyak soalan MCQ kena fikir dan fikir. Bukan soalan direct dan ada 2 3 soalan yang jawapannya bukan dalam buku teks :)

::CASES::

Sangat sedih sebab rasa semua tembak masa jawab soalan cases. Padan muka sebab tak habiskan soalan cases dalam buku MCQ.

::MATCHING::

Boleh pulak soalan matching Dr bagi dua jenis soalan tapi dua-dua punya jawapan dekat sama. Maka ada lah juga soaln yang salah sebab confuse :'(


::ORAL::

Kejadian yang sama berlaku untuk group oral ku bila kertas nama tercicir. Maka menunggulah kami sampai ke sudah nama tak panggilpanggil biarpun nama yang selepas kami semua dah kena panggil. Sebab dah boleh agak mesti nama tercicir ni, salah seorang dari kami terus bagitahu Dr yang bertugas dan Dr tu arrangedkan kami dengan Dr yang baru. Alhamdulillah Tuhan tolong dan kami dapat Dr yang baik dia tanya soalan written je tu pun dia tak tanya lebih. Lebih kurang seminit sorang masuk.
Insyallah full marks for Oral:)

Overall, takut juga untuk paper Microbiology. Fikir dan doa yang baik-baik sahaja . Insyallah Dia akan aturkan yang terbaik :)





Assalamualaikum.:)

No comments: