Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Tuesday, January 26, 2016

Midterm Exam (Tahun 4 Perubatan Part 3)

Assalamualaikum semoga kita sentiasa berada dibawah lindunganNya, Amin.

Tinggal satu paper lagi untuk midterm kali ini iaitu paper Forensic and Toxicology lusa, 28 January 2016 dan lepas tu bermulah winterbreak untuk tahun ini selama 2 minggu lamanya.

Sepatutnya sekarang kena study untuk paper seterusnya tapi rasa macam nak menulis kat sini pulak sebab rindu dan tangan gatal nak bercoret coret kononnya nak catat semua event penting dalam hidup di blog ni.

Alhamdulillah previous 3 papers as expected. Dapat jawab dengan lancar dan semua soalan yang target  keluar. Overall untuk tiga paper tu target dapat markah lebih  3/4 dari markah penuh semuanya.

Midterm exam kali ini banyak MCQ je cuma Commed saja yang ada soalan written . Maybe sebab tu senang kot. Eh sejak bila Irham Warhamnie sukakan soalan MCQ ni? Okay dulu memang trauma dan selalu letak low expectation kalau tahu soalan yang akan ditanya dalam bentuk MCQ.

Mungkin sekarang dah tahu macam mana cara nak jawab soalan MCQ ni. Cara nak menjadikan soalan MCQ senang ni adalah dengan buat latihan MCQ banyak kali sambil kaji selidik setiap soalan tu kenapa betul dan kenapa salah . Masa tahun1 dan 2 tak buat cara macam ni. Dulu tak buat langsung pun soalan MCQ tapi hafal sebijik macam nak jawab soalan written dan memang cara tu takberkesan pun . Kalau soalan MCQ memang kena buat MCQ sebab nanti apa-apa soalan yang keluar kita boleh relatekan dan nak biasakan kita dengan jawapan dan soalan yang tepat.

Tahun 4 ni banyak ubah cara study. Sekarang bila habis kelas, memang wajibkan diri sendiri kena baca balik, faham ,kalau tak dapat hafal terus pun tak apa. Asalkan revise balik sebab kefahaman kalau kita revise balik tu lagi mantap daripada kita taksentuh langsung topik tu . Sebab bila nak revise untuk  next exam kita akan jadi familiar dengan tajuk tu.

Oooo yeah , nota pun kurang dibuat tahun ni sebab buku teks tahun4 sangatlah awesome aturannya.

Bila masuk tahun 4 ni , fikiran bukan nak lulus exam tapi kadang kadang selalu fikir ilmu ni penting ni nanti nak jadi Dr kelak..Tajdid niat setiap hari ya :)

Semoga Allah mudahkan segala urusan pengajianku, urusan nanti kerja kelak dan semuanya dari awal sampai akhir,


Meja study yang teratur dan kebersihan bilik adalah faktor kepada mood dan kerajinan untuk study.Kalau berselerak,debu bersepah hilang mood nak study. Seorang yang sangat teratur dan sangat teliti sampaikan kadang-kadang naik rimas dengan diri sendiri hahah:D



Selfie kenangan lepas exam ENT harini.Cuaca mendung dan sangatlah sejuk ditambah dengan   demam ,selesema , batuk. Mujurlah boleh fokus masa jawab exam. Alhamdulillah:)


Rancang waktu, catat tarikh penting, Yang bertanda hijau tu bilangan exam utk tahun4 , Takbanyak sangat pun. Rasa cepat je masa berlalu dah nak masuk bulan Februari dah dan lepas tu final exam :')

Assalamualaikum :)


No comments: