Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Saturday, April 30, 2016

Community Medicine (Tahun 4 Perubatan Part 5 )

Assalamualaikum semoga kita sentiasa berada dibawah lindunganNya. Amin :)

CBPR (Community Based Participatory Research)

Alhamdulillah berbanyak syukur kerana akhirnya sudah settle semua keseluruhan projek CBPR dan exam CBPR (written dan oral)

Pengalaman manis untuk CBPR bercampur dengan cabaran dan stress yang tidak kurang hebatnya jugak. Paling akan jadi memori bila dapat siapkan report CBPR dalam masa yang ditetapkan. 

Nak cerita pasal report CBPR ni memang panjang kisahnya tapi cuba dipendekkan dalam entry kali ni.
Saya memang dengan rela hati memilih untuk ditugaskan handle report untuk projek CBPR ini bersama-sama dua rakan yang lain. Pada awalnya, ingatkan report CBPR ini senang saja, just compilekan semua hard copy untuk keseluruhan field visit projek ini. 



Namun rupanya tidak, boleh tahan kompleks juga report ini siap dengan format segala. Format research! Alhamdulillah untuk tahun 4 banyak belajar benda baru terutamanya cara membuat research dan cara handle research memandangkan tahun ini 3 subjek melibatkan research dan salah satunya ialah subjek Community Medicine ini iaitu untuk handle CBPR ini. 

Satu pencapaian untuk diri sendiri dan teammates sebab dapat siapkan research dalam masa yang ditetapkan . Dan yang kedua dapat survive untuk siapkan report ini dalam masa yang singkat sebab malangnya Dr kelas kami tak sempat atau tak mahu bahagikan tugas masing-masing untuk terlibat untuk siapkan report ini. Akhirnya hanya kami 3 orang saja yang siapkan semua keseluruhan report ini dan dibantu oleh beberapa orang rakan padahal kelas sebelah Dr nya dah bahagikan semua part report kepada semua ahli kelas dan team yang bertanggungjawab untuk report hanya susun dan compilekan saja. Mula-mula bila dapat tahu macam tu agak kecewa dengan Dr kami hehe (sorry Dr ) but Alhamdulillah semuanya sudah siap dan sudah berlalu. Banyak nilai pengajaran yang  dapat saya belajar. :)



Dan bagaikan dapat reward dari Dr bila penghujung kelas Dr kata, 


"Congratulation, the report is very very very good!"



Alhamdulillah jugak untuk team slides dan presentation. We, group  A4 done our best in this research. Well done :)

Akhirnya tamat semua field visit 1, field visit 2, report, slides, presentation, written exam dan oral exam CBPR. :)

------------------------------------------------------------------------------------

28 hari lagi menjelang final exam untuk subjek community medicine ini. 
Target diri sendiri untuk subjek ini, semua topik haruslah habis dibaca dan 3/4 daripadanya sudah siap dihafal dalam masa 10 hari sebelum tibanya hari exam untuk subjek ini.

Mahu target tinggi untuk subjek ini.Tidak salah kan?

Memandangkan carry marks sepanjang tahun untuk subjek ini agak tinggi dan dikira memuaskan bagi diri sendiri, dengan pertolongan Allah , akan diusahakan jugak supaya dapat pangkat Mumtaz untuk subjek ini. Doakan ! :)

Test carry marks (26/11): 7.25/10
Midterm Exam (21/1) :17/20
2nd midterm exam (30/3) : 8.5/10



Assalamualaikum.:)

No comments: