Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Wednesday, April 6, 2016

Pembentukan Diri Sendiri.

Assalamualaikum semoga kita sentiasa berada dibawah lindunganNya :)

"Count your life based on memories, not based on times"

Sangat suka dan tertarik dengan kata-kata di atas. Punya maksud yang tersendiri. Lagi-lagi bila kita semakin sedar dunia semakin ke penghujung dan ajal boleh datang bila-bila masa saja mungkin sekejap lagi. Sungguh akal fikiran manusia yang singkat tak mampu nak menjangka.

Itulah apa yang saya buat sekarang. Sekarang, berhidup dengan menghayati setiap detik dan masa yang ada. Selalu sematkan dalam fikiran yang kena buat yang terbaik untuk setiap saat kehidupan. Mencipta lebih banyak memori dan berhidup setiap saat  yang menggerakkan hidup saya, bukan di bawah pandangan manusia, fikiran manusia. 

Dulu hidup saya sangat pentingkan apa pendapat orang lain,fikiran orang lain terhadap saya. Dulu apa-apa saya nak buat mesti saya akan takut kalau orang mengata, dan semua yang negatif saya fikirkan. 
Sekarang saya hanya menghidupkan setiap detik hidup saya. Saya buat apa yang saya rasa benda itu baik di mata Allah, mata ibu bapa dan tidak melanggar prinsip hidup saya.

Sekarang diri yang baru jadi lebih pentingkan diri sendiri. Lebih memberi hak pada diri sendiri. Lebih menjaga perasaan diri sendiri. Sekarang saya lebih suka bersendirian dan saya mengira kualiti kawan bukan kepada bilangan kawan. Dulu diakui masa zaman sekolah sangatlah ramai kawan dan siap ada geng dan alhamdulillah sampai sekarang kekal geng. #Fabulous6. Tapi berlainan bila masuk ke dunia universiti, bilangan kawan yang rapat memang tak ramai. Dan tak sedih pun.

Dan nak buat apa- apa sekarang tak bergantung pada kawan sangat. Dulu, saya sangat takut kalau kawan saya berubah mood padahal  saya sendiri tidak tahu puncanya. Tapi sekarang saya jadi keras, awak nak berubah mood ikut awakla. Saya bukan dilahirkan untuk menjaga perasaan awak padahal hati saya sendiri yang sakit dan sedih,

Dan saya juga tidak fikirkan akan urusan orang lain. Saya buat urusan saya, awak buat urusan awak Saya semakin malas nak ambil tahu hal orang lain. Sekarang prinsip saya, jika mereka tidak mahu berkongsi dan bercerita, saya pun taknak ambil tahu,

Menghargai. Saya lebih menghargai kawan-kawan saya yang selalu ada dengan saya dari dulu sampai sekarang contohnya kawan-kawan saya yang dari sekolah rendah dan menengah. Orang yang tidak pernah hargai saya, suka sakitkan perasaan saya,memang saya perlahan-lahan akan "tinggalkan".dan menjauhkan diri.

Saya lebih belajar menghargai setiap perkara dalam hidup saya, maksud saya setiap saat yang terjadi dalam hidup saya. Dan setiap orang yang hadir dalam hidup saya. Dan orang yang lebih menghargai saya lebih lama dari saya hargai dia. *sayangnya anda tak pernah tahu saya ada blog*

Menaip dengan jiwa yang sedih tapi kuat sebab dah berjaya bentuk diri sendiri demi sedikit dan yang penting semakin memberi hak yang sepatutnya pada diri sendiri. :)

Alhamdulilah. :)

No comments: