Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Tuesday, December 14, 2010

My baba is a good driver=)

Hmmm,,,,my baba is a good driver....he's d best...i keep smiling to him n look him through d mirror.....muka nyer yng serious,kadang2 tersenyum,smbil mengunyah kacang kuda,sudah cukup untuk membuatku mengaguminya sebagai tokoh hidupku,,,
Bunyi hon kereta tatkala kereta lain memotong kereta kami d selekoh merbahaya sudah cukup membuatku kagum padanya..
Nyawa kami berada dtngn nya.,,,,stu saat dia terleka,nyawa kami dipnggil Allah,
itulah babaku,....seorng penceramah politik yng amt mahir,bekas tentera yng tegas,seorng pegawai yng ramah,seorng suami yng romantik dan seorng baba yng penyayang...
Bibirnya terkumat-kamit membaca ayt suci kalimah Allah,,membuatku turut menginsafi kekufuran diri...
Pemanduannya yng sentiasa cermat,,sering berhati-hati membuatku tersenyum gembira..
sntiasa tenang dlm apa jua situasi,
tidak pernah gelabah waalu sejuta badai melanda..
Ada satu ketika pada waktu mlm,,
tyar kereta kami termasuk kedalm longkang,,
adik-beradikku yng lain klihtn amt gelabah..
tpi sempt ku menjeling padanya,
dye klihtn sabar menghadapinya..
Kadang2 ak juga terfikir,
tidak penatkah dye melayan kerenah kami???
ingin memuaskan hati kesemua anak2nya??
Itulah yng bermain dbenakku sehingga sekarang..
Apabila ditny,
trus djawab''Baba ingin bhaiakan kak long,kak ngh,kak cik,kak teh,tina,adik,abe n umi,,..
Jawapan itulah yng sering kali membuatku terharu...
Stelah bnyk destinasi yng kmi tempuh,,
Akhirnya,ucapan syukur yng terbit dbibir bermisainya...
Disaat dia tertidur keletihan,,
smpat lagi berpesan kpd ank2nya agar bgun awl esok..
Aku kaget sebentar,,masih smpat dye memikirkn anak2nye...,,
SESungguhnya aku sebagai seorng anak,benar2 mengaguminya...
tatkala dia menasihatiku,,,ak tekun mendengar..
tidak pernah sesaat terniat dhaty ku untuk tidk patuh padanya,
Dia ibarat raja dhatyku,
umi ku permaisuri dhatyku,,,
tiada galang gnti kasih syngnye..
Aku amat kasih kpdnya..,
tidak dpt aku byngkan jika dia sudah tiada dlm diri dan haty ini,
mungkin akulah orng yg pling bnyk mengeluarkan air mata..,,
tidak dpt digmbarkan dngn kata2 mahupun tulisan btapa aku sngt mencintainya..
"bAba,Maafkan kakteh jika kak teh kadang2 bersikap degil n x dngr cakap"..

ApAbila dia melihat pasangan sedang berkapel,anak dara memakai bju yng sendat,bergaul dngn laki2 yng bukan muhrim,
Seakan-akan hatiku boleh menghafal apa yng bakal diucapkannya...
"jange wat gitu anak2 baba...baba jupo gak,baba nikoh sllau,,"
Ada antara kami yng tergelak,tetapi bgku itu membawa seribu mkna dhtyku..
smua kata2nya benar belaka,,
rmai dlm kalangn sahabat2ku yng sring dating d kbmall,,
ader dantaranya yng mengatakan aku kolot,
Dan ada yng mengatakan baba ak kolot kerana tidak membebaskn anak2nye,
sesungguh nya ak amt terluka,
tetapi ader seorng insan yng memhamiku,,
dia memahamiku sebagai seorng perempuan,
katanya sungguh bhya.
ak amat kagum dng jejaka itu..
Biarkanlah mereka...
Asal ak mendengar cakap baba dan umiku..
sudah memadai bgku untuk hidup bahagia..

Kehandalan nya dlam memasak sudah cukup untuk membuatku menirunya,
ada suatu ketika,
ktika aku kpenatan pulng dri sekolah,
Kelihatan dirinya berpeluh dngn memakai apron lusuh,
Sup  siamnya dan dging gorengnya,
sudah cukup membuatku seronok...
itulah babaku,mahir dlm segala hal,
memsasak,mengemas,smuanya...

Dia juga bgaikan reporter bgku,
Setiap kli ku menyatakan hasratku untuk mengikuti lawatn sekolah,
dia bgaikn reporter bg ku,
katanya,"Baba gak kalu kak teh xde gak,rse sunyi la rumah"
Kata2nya membuatku tersenyum,
dalam gurauannya,tersembunyi seribu nasihat dan pedoman,
ADa suatu ketika,
dlm jam 1 stngh pagi,ak masih blum pulang kerana menghadiri nki smka d selangor,
sanggup dia menungguku,..
padahal dia pulang kerja agak lewat.,
umi ku yng cakap...
membuatku menyayanginya,
aku bertmbh terharu..,,,


Dia juga amt mengmbil berat soal agama,
sering kali dkluarkan hadis nabi ketika dlm percakapnnya,
membuatku bertmbh kagum.,
Dia juga menasihati kami lima adik beradik agar mnjaga maruah diri dngn sebaik2 nya,
sering diucap"klau baba dah xder,xde orng dah nak jage nih,"
ktika itu airmata seakan menitis dn juga ketika menulis blog ini..,
Tidak aku tahu knpa aku berasa amt sedih mlm ini,
mungkin kerana amat mengagumi babaku ini,,,
Aku amat menyayangi kedua2nya..
UMI DAN BABAKU...
MY LOVE FOR YOU NEVER DIE.
ANDALAH SAKURA D HATI SY.
BABA SBGAI RAJA DAN UMI SBAGAI PERMAISURI D HATY KAK TEH.
UNTUK SLAMA2NYE...

**SERibu penghargaan kpd encik abdullah ripain bin omar dan puan robaha binti abdullah,.....ikhlas dri anakmu,,irham warhamnie binti abdullah ripain...JASAMU AKAN KU KENANG SAMPAI HEMBUSAN TERAKHIR NAFASKU***

**12.O7 mlm.ak masih blum mengantuk=(***

14 comments:

miss butane said...

Post kli ini amat bermakna bgku=(

Azue said...

alhamdulillah....
ada jugak orang yang memahami dan menyayangi baba nyer....
kehidupan seseorang tidak akan bermakna jika tidak mendapat kasih sayang dua orang insan bergelar ibu dan bapa...
kalo baba ko protect ko,,, itu bukan nya sebab dia kolot...
tapi coz dia sayang ko... n dia xnak pape pon yang terjadi kat ko......
seriously aku respect bapak yang camtu....
sebab cara bapak ko memang sejibik ngan cara bapak aku...hahahha....
dia memang anti kalo anak2 dia bersosial terlebih...hahha....
aku nie xpernah agi dibenarkan kuar ngan member pompuan..... bawak balik member pompuan ke rumah lagi ar...memang makan tapak selipar gak aku nanti...
hahahah

miss butane said...

em,,ak mmg respect n syng baba ak sngt2,..
ko ingt x reunion djah 6 kat kbmall ary 2?
ak nk pegi sngt2,tp baba ak x bg..
em,ak xpernh anggap baba ak kolot.,ader sorng fren ak ckp g2..
mmg nk kena r,,ader ker ckp bapak dye opened,n baba ak kolot...
pepun,ak respect ko jike ko xpernh kluar ngn member pompuan,,sbb ak pown xpernh ..

Azue said...

bagos2.....
kalo aku,,aku sepak je budak tuh..
suke ati je kutuk bapak orang...hahah...
tq..tq.. huhuhu...
aku nie memang xpernah kuar ngan pompuan...
menjaga kesucian aku as sorang laki...
hahah... ko pon gak...

miss butane said...

sdap ko nk sepak...kwan ak tuh...hhahaa..
mmg pown,,sdp2 jer kutuk baba ak...emm,
ak pown masih jge maruah diri ak nih..

Azue said...

hahah...
xper2,, aku x sepak...haha
jagalah maruah ko as sorang pompuan...
hahah

miss butane said...

hahaa,,bgus2..
i'll always remember dat..

Azue said...

bagos2....
aku arap bila besar nanti aku bleh jupe ko balek...
seriously aku rindu ngan sume bebudak 6A1...
hahah

miss butane said...

hmm,,,,a pown rindu jugk ngn kawan2 dulu..
da bnyk kli klas kita wat reunion kn?
tp stu pown ak xpenh dtng..
ak mlu etek dpt 4a upsr

Azue said...

banyak sangat dah...
sampai aku pon dah malas nak pegi...
tapi skang tetiba jer senyap...
x tau asal....
ko ni pon satu....
xkan ar dapat 4a upsr pon nak malu sampai xnak jupe kitorang...
walopon upsr ko tak excel sangat...
pmr ko gempak kot.... 9a bai...
bagi aku tuh dah cukup pandai....
lagipon upsr tuh kecik jer....
banyak agi exam besar...
ko bukannya x pandai pon...
lepas nie ko xyah ar nak malu2 agi jupe kitorang...
kitorang sume misz giler kat ko....
hahahha

miss butane said...

hahaa,,ak da tk mlu la skunk..dulu r ak mlu wei......mne bley org lain dpt,ak xdpt....em,,,xpe r..ak da contct ngn dorng....

Azue said...

bagos2....
ko dah contact saper...???
aku blom agi kan...???
hahaha...KAK

miss butane said...

laa,,,ak da ckp kn?
syafiqah(yng kol ak tuh),alifah dulu jer,rose,hakim ak mlas ngn dyo,2 je la...hahahhaa

Azue said...

hahah....
ok2....