Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Monday, November 18, 2019

Persediaan sebelum Housemanship

Assalamualaikum dan semoga kita sentiasa berada dibawah lindunganNya Amin;)

Salah satu cara untuk buatkan kita semangat nak study sebelum housemanship ni bagi saya ialah ruang yang selesa, bersih dan kemas.

Jadi saya selalu pastikan meja study saya tidak bersepah, buku-buku disusun rapi, nota-nota dalam bentuk kepingan kertas dibinding atau diletakkn dalam satu fail dan dilabel pembahagiannya.

Tujuannya supaya nanti dah start masuk Housemanship nanti, senang nak rujuk bila dalam keadaan tergesa-gesa nak cari ilmu tentang disease or management.

Nota-nota spjg kursus anjuran medicorp juga saya bind dan jadikan satu buku.

Nota-nota dari senior, senior femes di facebook dgn perkongsian notesnya semua saya print dan letak didalam satu fail.

Kompilasi nota-nota daripada Dr2 hebat di facebook saya print atau salin semula.

Buat satu buku khas "prehousemanship book". Kandungan dalam buku itu terdiri daripada nota sendiri yang diambil dari facebook, google, nota senior (pendek kata what needs to know as HO).

Nota drpd source yang femes cthnya Ampang Ho Guide saya print kesemuanya dan bindkan utk menjadi satu buku.

Habiskan sebanyak Rm200 untuk photostat semua CPG. Walaupun tidak terdaya nak bca dan faham semua sebelum housemanship, sekurangnya dah ada salinan. Ingst sempat nanti HO nak bca dalam softcopy yang tulisannya sgt kecil dan padat. Apapun jua, CPG ialah jantung stiap Dr perubatan di Malaysia. Mostly management of disease dirujuk daripada CPG, bukan?


Perfectionist a bit, and vigilence. 




 My favorite spot.


No comments: