Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Thursday, April 5, 2012

Hargai hidup ketika masih hidup.

Assalamualaikum . Semoga sihat sentiasa . Hari nih post nih ditulis dalam bentuk yang skema, pemikiran yang skema  . Kadang-kadang dalam hidup mesti kena skema . Jangan tahu enjoy . Bila berbicara perihal serius , skema tuh perlu ada . Tpjangan skema sangat , Nanti hidup jadi tension ok .


I donnow why . Tp minggu nih hidup ku penuh motivasi . Kadang- kadang susah nak peluang gni dalam hidup . Ada satu ketika kita leka , lupa . Dan ada satu ketika kita sedar . Dan masa sedar tuh la  , kita kena harap semoga kesedaran tuh sentiasa berkekalan .


Betul lah apa yg kakak2 n abang2 senior pernah sebut , kehidupan kita masa kni dan masa dulu teramat berbeza . Mungkin dari baek ke buruk . Buruk ke baik . Sape tahu kan ? Kita yang boleh nilai setakat mana hidup kita start dari awal kita  mula mumayyiz. 


Bila dapat peluang nak sedar tuh, cepat2  set dalam mind kita yang kita memang perlu sedar . Nak ke kita hidup mcm zaman jahiliah dulu ? tanpa pegangan agama ?? So , kita kena ada transformasi dalam hidup . Kalau rse crtain parts tuh kita kena ubah , usaha lah ubah .


Apalagi yang kita kejar dalam hidup nih ? Asyek fikir pasal dunia , bila nk fikir pasal akhirat ?? Asyek pikir pasal kerjaya , bila nk fikir destinasi mana kita lepas nih ? Syurga atau neraka ? sAma2 kita fikirkan . !


Ok , kita  ubah topik kat atas tuh . Itu bergantung pada tahap keimanan seseorng . Iman manusia takmacm rasul . Sentiasa naik .  Sebab tuh kita kena muhasabah . 


Benda yang perlu kita hargai of coz parents kita... Sentiasa bersyukur dgn apa yang ada  .Kalau rasa kita kurang , tengok yg lebih rendah dari kita . Jangn tengok yang lebih tinggi dari kita.


Sebak hati tengok keadaan seorang kawan . First time pegi . Ya Allah , semoga dia dpt mencapai cita2nya dan jangan jadikan masalh itu sebagai pemghalang cita2 nya. Semga Allah bantu keluarganya. 


Saya baru lepas borak ngn my sister . Dekat 1 jam . Dan masa stu jam tuh telah membuka mata ak pasal something . Entah kenapa sy takpernah fikir hal tuh ..


Seminggu nih pasti ada kebetulan . Hari nih kakak saya , kelmarin rakan kat ama cite  sal benda nih . N jugak pengalamn diorang . Memang mind sy sngt close minded . Kadang2 sy tergelak sendiri . Hahha . Asal bodoh sngt ah ???


Hahha . Harap conversations sy dengan kakak sy n dua orang rakan kat Ama ni  akn sentiasa terpahat kukuh dhati .. Semoga iman sentiasa bertambh dan tak menurun .....


Ameeeen . Ameen . Once again , hope that sy akan sentiasa ingt perbualan antra kakak dan rakan ini spanjang hidup sy . AMEEN ..


 - DALAM HIDUP HARUS ADA TRANSFORMASI . JANGAN GUNA TEORI 'FIXED VARIABLE'..itu yang sy pelajari .  --

No comments: