Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Tuesday, July 10, 2012

Diantara 2 pilihan vs Cabaran hiidup (Part 2)

Assalamualaikum. Semoga kita semua berada dbawah lindunganNya slalu dan semoga hati kita takkan pernah lalai menyembahnya.Ketahuilah, tiada sesiapa melain Dia. Allahuakhbar!


10 Julai 2012. (11:23am).
One message received from 15888:
-Anda berjaya ditawarkan PISMP ambilan Jun. Sila layari www.moe.gov.my untuk semakan.


Dalam hatiku berkata Alhamdulillah. Permohonan ku diterima. Dan kata hati aku mendesak-mendesak. Ya Allah, adakah kali ini aku berada di persimpangan lagi?Hanya mampu beristighfar memohon supaya Allah tetapkan pilihan yg terbaik buat aku.


Sering kali aku tertanya-tanya,mana jalan hidup aku yang sebenarnya??Dalam masa yang sama aku terikat dalam satu bidang yang lain.Dan pada masa yang sama pula aku ditawarkan dalam bidang ini . Bidang yang aku juga minati dan aku memang sesuai dalam bidang itu . Tapi bgaimana dengan bidang yang telah aku pohon malah aku telah mendapat tawaran untuk bljar disana . Oh Allah. Hanya Engkau Maha mengetahui segala-galanya . Sedangkan aku adalah Hamba yang masih merangkak dalam mengatur arah tuju hidupku sendiri . Diri ni bagaikan disiat2. Ditikam-tikam.  Hanya Allah sahaja yang tahu perasaanku.

Secepat yang mungkin, aku surf laman www.moe.gov.my. Oh, hina nya diri ini . Alangkah bagusnya kalau aku dapt bertindak secepat ini untuk menunaikan ibadahku. Sungguh. Ibadat ku tak pernah sempurna. Kadang2 tak khusyuk . Sesungguhnya manisnya solat bagi orang yang khusyuk. Oh Allah, aku juga ingin trgolong dlam penghuni syurgamu.


Sah! Aku memang ditawarkan dalam bidang perguruan.



TAHNIAH !
Anda berjaya di tawarkan untuk mengikuti Kursus Perguruan Lepas Sijil Pelajaran Malaysia
Ambilan Jun 2012.
Berikut adalah maklumat tawaran tersebut.

| Maklumat Calon |


No. Kad Pengenalan
:
940606036252


Nama
:
IRHAM WARHAMNIE BINTI ABDULLAH RIPAIN


Program
:
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN (PISMP)


Bidang
:
S010E0000P - PENGAJARAN BAHASA INGGERIS SEBAGAI BAHASA KEDUA PENDIDIKAN RENDAH (SK)


Institut Perguruan
:
M01 - INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS PEREMPUAN MELAYU




JALAN TUN FATIMAH,DURIAN DAUN








MELAKA


Tarikh Mendaftar
:
16 Julai 2012


Masa Mendaftar
:
8.30 pagi - 10.30 pagi













Memang tawaran ini aku harus musyawarah dengan umibaba ku, malah kakakku yang sendiri sedang berada di sem 3 dalam bidang Tesl di Ipg pengkalan Chepa. Maka., dengan musyawarah dengan mereka, malah seorang kakak senior aku , aku memutuskan untuk menolak tawaran itu . Semoga dengan penolakan itu, orang lain boleh menggantikan tempat ku dan mampu menggunakan dengan sebaik-sebaik bidang perguruan dengn mendidik anak bangsa dengan ikhlas. Insyallah generasi Islam akan bertambah mantap.Itulah harapan ku. Semoga !Insyaallah.

Dan aku sedar, kedua-dua bidang ini mempunyai nilai2 tersndiri dan yang pasti tinggi nilainya di mata Allah .Insyaallah. Asalkan kita ikhlas dengan semua kerja2 dan anggapitu sebagai ibdah . Dan insyaallah semua itu pasti mendpat pahala dimata Allah. Insyaallah.

Semoga dengan penolakan aku utk berada dalam bidang perubatan akan mendpat sepenuh keberkatan dari Allah. Niat aku untuk belajar dan yang pasti niat yang paling utama adalah kerana Allah. Semuanya kerna Allah. Dan semoga aku dapat membahagiakan umibba ku yang semakin hari meningkat usia dan ingin melihat anak2nya berjaya.

Sentiasa percaya pada Allah . ITulah yang pentingnya. Semoga segala isi kehidupan kita dipenuh dengan keberkatan dari Allah. Dan yang paling penting semoga kita sentiasa berada dbawah keberkatanNya. Insyaallah..=_Sentiasa yakin dengan Allah AZzawajalla.Semoga pilihanku ini adalah pilihan yang paling tepat.




Opss, tetiba membelak facebook yang padat dengan isu-isu semasa. Hati ini melonjak-lonjak. Wahai adik-adikku yang akan menempuhi SPM tahun nih. Jangan lalai buat masa yang sarat ini. Ini lah peluang mu membina kehidupan. Tolong. ! Jangan fikir lagi pasal Cinta. Even hal ni bnyak kali dipesan oleh orang lain. Kdang2 aku rasa macam sedih. Tolong adik2, fikir .!Kalaulah kakak boley berda didepan mata adik-adik sekarang, ingin sekali kakak  nyatakan, Jangan terjebak dengan perkara tuh. Dengarlah. ! Study mu lebih penting. Dengarlah orang yang berpengalaman . Masyaallah, sungguh aku jauh dari kberkatan mu tika itu . Dan demi Allah, selagi kudrat ini mash ada, hayat ini masih panjang, pasti sekali aku takkan kembali kepada masa lampau. Syukran untuk masa yg pendek itu . Syukran kerana masa itulah membuka mataku. Semoga aku mempunyai masa yg cukup untuk menjadi muslimah solehah demi mendapatkan muslim yang soleh pada masa hadapan. Tpi masa ini, block la dulu hal tu dari kehidupan kita. Bagi lelaki , persiapkan diri anda. Dan bagi wanita juga, sama-sama kita menjaga Akhlak kita. Ayuh ! Sama-sama mencapai mardhatillah yg paling agung ! Subhanallah .-)


Sincerely:
Miss Butane. =)







No comments: