Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Sunday, September 9, 2012

Kem Bina Shaksiyyah ...!

Assalamualaikum. -)

Actually, I just finished from "Kem Bina Shaksiyyah " at Morib , Banting, Selangor..Actually , such a great moment . So , i decided to share that sweet memories HERE so that i'll not forget that forever.


Ok,done with English Speaking corner. Aku baru balik dari kursus orientasi untuk pelajar2 yang akan ke Mesir bulan sept ni. Dan insyallah flight aku pada 27 september nih ( Khamis).

One sentence i want to say here. "Aku bersyukur sebab dipilih oleh Allah dapat join AQM"  . Jujur aku katakan dulu , aku asyik tertanya-tanya kenapa Allah pilih aku untuk kenal dengan AQM nih . Dalam satu skola tuh , aku jer yang dapt kenal AQM .  *Ceh, perasan ! .I'll always keep in my mind this sentence.


"Hanya orang-orang yang terpilih saja dapat pergi Mesir.Bumi para Anbia."

Bukan nak membangga diri , tapi eventhough aku takdapat nak caapi straight a's in SPM , aku just dapat 10A, Allah masih lagi bukak peluang seluas2nya untuk aku supaya dapat jejak kaki kat sini.Insyallah.!
Overall, kem kat sana adalah kem yang paling best bagi aku..Kem kat skola lagilagila best.Tapi ni macam lain sikit la,sebab kita dah matang sikt apa semua.

Actually, i cannot put into words what i hve undergo there. But just one word "AWESOME"
Jujrnya, banyak perkara aku dapat kat sana secara live melalui mulut2 akak2 and abang2 fasi . Tapi aku takpernah alaminya secara live lgi . So , that's why tak sama . ! Tapi bersyukur sangat. Terima kasih Allah sebab dapat tahu sikit2 input sebelum pergi sana. Insyallah.!I Just want to list it

~Tetapkan niat hanya kerana Allah . Bukan  sebab nak kenal budaya orang atau hanya nak belajar atau hanya nak score dalam exam. Kerna semua amalan bergantung pada niat. !

~Ukhuwah amat amat penting disana sebab disana kita begitu jauh dari family  .Yang akan jadi family kita ialah kawan-kawan kita, professor . ! So, jaga hubungan dengan kawan2

~ Pergi dengan bawa harapan yang besar daripada keluarga. Ibarat menjaga sebutir telur daripada pecah ibarat menjaga satu amanah yang begitu besar. So,kena selalu konsisten dalam study, tak ponteng kelas, tak terlalu aktif dalam persatuan. ! 

~Brhati-hati dengan pelbagai persatuan kat sana . Dan kerana persatuan dan different political views la kadang2 rakan sesama rakan akan bermasam muka. Ukhuwah itu begitu penting apabila berada disana.

~Especially for akhowat , sentiasa jadi diri sebab most of Arabians tersangat lah ganas dan mereka sanggup melakukan apa sahaja lebih2 lagi tengok wanita Malaysia . Dan yang penting, harus sentiasa jaga barang berharga, maruah diri , sentiasa keluar berteman dan better ditemani oleh musyrif when kita nak keluar dari rumah.

~ Amat penting komunikasi yang baik especially arab Ammi kerna Arab Ammi terlalu banyak beza dngan bahasa Arab Tinggi yang aku pernah belajar dulu.Tapi at least pernah ada basic Arab.

~Quran jangan pernah tinggl sebab tuh saja yang akan sentiasa berada disamping kita  ,yang akan menyelamatkan kita dari bahaya . 


And the best part is dapat kenal roomates yang baik2 and dapat kenal senior2 yang tak lokek dengan ilmu2 diorang dan aktiviti yang menyeronokkan even kadang2 aku menguap smpai 3 kali dalam masa seminit. Can you imagine that? ! Whoaaa..!



And the terrible part is, : FLYING FOX... Even dapat lalui semua halangan dengan baik  , dan muka memang tak dapt nk cakap la, nak kena toreh dengan sembilu pun belum tentu keluar darah . FF the terrible part ye ?Actually not, malah FF is the best part sebab itu adalah first time dapat main FF..Actually masa nak turun tangga tuh , (aku rasa ni lah penyebab kecederaan aku) , aku tertoreh tangan aku di tangga yang amatlah tajam bhagian tepinya. And last2 baru lah aku perasan darah kluar dengan bnyk ni dari tangan aku.. N part paling lawak ialah aku sempt lagi tnya kwan kat tepi ak "Ni darah awk ke'? Amboi,,, tu darah aku laa... Waaaa,,.... lepas tuh baru rasa sakit yang teramat sangat...2  jari aku luka dan menampakkan tulang dan isi dan aku harap platelet  (btul tak ejaan?) berfungsi utk stop the blood....Fortunately, ada la kotak first aid and abang FF tolong la letakkan alcohol yg tersangatlah pedih..-(

And most unforgettable part is: aku kena celupkan tangan aku ke dalam sebaldi lumpur yang tersangatlah busuk dan busuk . .Dan siap kena tipu yang kat dalam tuh ada pacat , lintah , katak,, ,Tpi!! Yang plastik punya. Dah la kena cari pin bju mlayu yang tersangat la kecik .But overall  , itu mnggambarkan bhawa kita kena bersiap sedia dengan suasana disana yang lebih teruk dari Msia. Prepare for the worst ok !...

And bila teringat part ni mesti aku gelak sorang2...Tak bernasib baiknya kumpulan aku, kami kena act as orang asli di Malam Aspirasi Pelajar. Dan tugas aku adalh sebagai mak orang asli . Ai, kenapa la orang asli ni sanga sebati dengan hidup aku.Aku ditugaskan untuk prepare for the props and aku pun dengan rajinnya kutip la daun pelepah kelapa, btuk2 kecik .Yang tak tahannya , aku and the rest duk bertenggek atas wakaf di tengah orang2 ramai .Siap ejek lagi . "Buat ketupat ke?".. Hahaha,!



And part yang ------------.. entah apa tah. Bila fasi2 berlakon marah yang teramat sangat smpai jerkah2 siap pegang tukul . Hahha.. rupa2nya nak sambut bufday kawan2 yang lahir pada minggu tuh. Awal2 lagi aku whispered to my friend beside me. I said "Diorang berlakon jer" Tpi my fren cakap ape? "Takla , nampak serius jer. Hahah. So betul la tekaan aku. Bestnyer kalau bufday aku pada minggu tuh. Haha =)

Apapun , ini sekadar sedikit perkongsian dengan harapan agar kenangan seminggu takkan pernah aku lupakan dan akan dijadikan panduan selama 6 tahun aku disana .Dan yang realitinya apabila aku betul-betul menjejakkan kaki ke sana .! Please pray for me . Wallahi , niat yang utama kerana Allah Azzawajalla dan sampingannya ingin mencapai cita2 and grab excellent results with my friends to our families. Insyallah . Allahamaana..! Subhanallah . Allahuakhbar. -)

"PROFESSIONAL YANG BERTERASKAN ILMU , BERTUNJANGKAN IMAN ,BERSIFAT TAQWA DAN BERAMAL SOLEH"

Sincerely,
MissButane

No comments: