Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Tuesday, September 3, 2013

Husnuzon Dengan Allah :')

Assalamualaikum. Semoga kita sentiasa berada dibawah lindunganNya.

Berada bersendirian dirumah. Sekali lagi menjadi penganggur dirumah. Masa dirumah kali ini mesti dihayati sebab tak pasti tahun depan balik Malaysia ke tak. Banyak masalah dalam kepala. Masalah yang takpernah selesai. Tambah dengan krisis Mesir . Buntu samada boleh kembali lagi atau tidak. Itu semua dok melayang-layang dalam kepala. UmiBaba sekali lagi pening memikirkan hal anaknya yang satu itu. Insyallah pertolongan dariNya sentiasa ada.

Bila selalu dilanda masalah dan dilema, mulut dan hati selalu sebut perkataan "Kalau" . Cepat2 istighfar dan ingat Tuhan. Kalau taksilap , pernah belajar tentang perkataan "kalau" ini dalam subjek PQS atau PSI. Serius tak ingat. Seingatnya, jangan sering ucapkan perkataan "kalau" kerana itu seolah2 membuka peluang kepada syaitan. Seolah2 kita takboleh nak terima takdir hidup kita.

Selalu meluahkan masalah pada Baba. Dan selalu ingat ayatnya.

"Sekali kita memegang permata,tak selamanya kita memegang permata. Sekali kita memegang lumpur,takselamanya kita pegang lumpur"

Ternyata Baba seorang yang puitis juga. Masih ingat lagi Umi kata Baba pernah karang beberapa puisi, sajak,syair. Tapi sekarang puisinya itu gagal dijumpai. Zaman dahulu la katakan. Bila rasa down, pergi menghadap dia dan selepas itu, rasa down akan slow2 hilang sebab kata-kata positif dan nasihatnya.Dan masih ingat lagi satu ayat ini,

" Gerak kerja kita dengan manusia, kita usaha dengan manusia, tapi Allah yang tentukan segalanya.Kalaupun kita takberjaya sekarang, jangan rasa hidup kita akan susah dan sedih di masa hadapan. Kita takthu Allah aturkan sesuatu untuk kita contohnya Allah bagi kita satu keluarga yang bahagia ke. "


Allah yang mencipta dugaan dan masalah untuk kita dan Dia jugak yang akan bantu kita selesaikannya. 

Pandangan Allah terhadap kita sebagaimana pandangan kita terhadap Allah.

Assalamualaikum.

No comments: