Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Saturday, August 24, 2013

Dia seorang ayah :)

Assalamualaikum. Semoga sentiasa berada dibawah lindunganNya.

Baru balik dari KL atas urusan tertentu. Alhamdulillah ada respon positif tetapi perlu tunggu dan berdoa lagi.

Post kali ini bukan nak bercerita pasal urusan itu,tetapi lebih kepada tarbiah dalaman oleh Baba. Kalau naik kereta sekali, memang tak sah mesti akan mitovasi la, ceramah politik la, gurau senda la. Dan yang pasti semuanya untuk bekalan menuju kearah pemikiran lebih matang. 

Antara perbualan tersebut, hati tersentap bila beliau tiba2 menyentuh aspek rohani yang boleh buat kita muhasabah dan menyedarkan diri yang selalu terlupa dek mengejar dunia semata2.

Pada suatu malam on the way nak pulang Kelantan, tetiba jammed dekat Tol Sg Besi. Biasalakan kalau plaza tol ni ada part bayar Tunai, Touch n Go and Smart Tag. Dan biasala kan kalau negeri asal kelantan buat apa nak beli kad touch n go and Smart Tag, mestilah just bayar tunai dekat plaza tol tu. Dan normalla kalau part bayar tunai tu jammed sikit dari part touch n go. Secepat kilat saja movement nya . Lain la kalau bayar tunai, dengan jammed lagi mesti movement pun cepat sikit dari kura-kura.

Tiba-tiba baba kata:

"Hidup dekat dunia ni Allah dah bagi gambaran hari akhirat. Contohnya kita tengoklah dekat plaza tol ni. Orang yang ada touch n go, kereta macam kilat. Kita ni gerak slow-slow. Ha, cuba bandingkan di padang masyhar kelak. Kalau di akhirat, kita ni ibarat orang yang sikit pahalanya. Kurang ibadah. Nak masuk syurga Allah kena beratur panjang. Kena nilai banyak benda samada layak ke tak masuk syurga. Dan pengguna kad touch n go ibarat orang yang kuat beriman. Dia dah daftar nak masuk syurga melalui ibadahnya yang banyak.Qiam, puasa sunat. Tengok, nak masuk syurga pun cepat. 

Didunia ni Allah nak bagi kita pengajaran . Terpulang pada kita nak fikir ke tidak"

Ya, betul kata baba. Siapa yang banyak amalannya, senanglah dia untuk masuk syurga. Tapi semuanya bergantung pada rahmat Allah.

Sambung baba lagi:

"Kita kena ada husnuzon pada manusia. Contohnya kalau kita tengok pemandu motosikal mati accident. Tambah2 lagi si mati itu meninggal dalam keadaan berpakaian yang tidak elok, jangan kita kata dia mati sebab rempit ke, sebab kena tembak oleh polis ke. Mana tahu sebelum dia menghadapi sakaratul maut itu, dia sempat bertaubat bersungguh pada Allah. Dan Allah terima taubatnya. Kita sebagai yang hidup ni jangan bagi andaian negatif pada dia. Tengok3 kita transfer pahala kita kat dia.

Sama la dalam dunia politik.Senang sangat menuduh satu2 pihak solatnya tak sah dan sebagainya. Siapa kita nak menilai ibadat orang lain dan menentukan syurga neraka orang lain?"

Maka perbualan pada malam itu bersambung hal politik.......

Semoga dirinya yang semakin hari di mamah usia akan sentiasa dirahmati Allah. Begitu banyak jasa dan pengorbanannya yang tak mungkin dibalas dengan wang ringgit dan apa2 saja . Terima kasih Baba :)

Dia seorang ayah.

Untuk Baba :)

No comments: