Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Thursday, January 3, 2013

Hamba dan Memperhambakan....!

Assalamualaikum.Semoga kita sentiasa berada dibawah lindunganNya.Amin=).

Alhamdulillah, atas semua nikmat kurniaan Tuhan . Ya Allah malunya pada Allah , malunya kita pada Allah.Banyak sangat nikmat nikmat Allah bagi kat kita sejak kita lahir dari sekarang . Dari sekarang! Sampai saaat ini .Saat ini . Kita masih ada mata boleh melihat entry saya ini . Ya Allah . Betapa malunya aku pada Allah . Setiap hari mintak dengan Allah itu ini itu ini .Sedangkan tiap2 hari buat dosa. Buat maksiat.Buat kemungkaran padaNya. Allah selalu sedih dengan sikap hambaNya ini . Kurang mengingati Nya tapi lebih ingatannya pada manusia lain..! Astaghfirullah Hal Azim. Adakah kita memperhambakan Allah? Dengan minta itu ini itu ini? Tapi berapa peratus tahap ketaatan kita pada Allah?? Sama lah perumpaannya bila kita makan kat restoran tapi tak bayar . Pandai minta dengan Allah , tapi tiap2 hari buat dosa.Dosa kecil mahupun besar... Dan kerana itulah Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang :')

Ya Allah, bersyukur dengan kehidupan ini . Bgitu menyanyat hati tengok satu scene life depan mata yang membuatkan aku rasa bersyukur sangat2 pada tuhan dan membuatkan aku teringat pada adik lelaki aku..

Kat mesir ni , memang banyak pengemis2 kat tepi jalan .Tapi bezanya kat sini,dia bukan sahaja mengemis tapi turut menjual tisu 1 g2nih satu ,. Dan dekat area rumah aku ada seorang emak dengan 2 orang anaknya.Anak dia dalam lingkungan umur 4 tahun dan 3 tahun kot. Ya Allah , Sangat kecil tapi sudah merasai kesusahan . And on the way nak balik dari gamaah ke rumah , aku jumpa family tuh lagi . Dah menjadi kebiasaan budak lelaki yang umur 4 tahun tuh bila tengok student Malaysia ,dia akan ketwa kegembiraan sambil cakap dalam Arab Ammi yang sepatah arang kami tak faham.Dan apa lagi kami buat? Cuma tersenyum.... Dan semalam, aku tengok sendiri scene budak tuh yang sangat meruntun kesedihan aku..Seriously terkesima dengan tindakan budak tuh....

Aku pelik kenapa dia lari begitu laju kepada seorang pemuda nih . Dan rupa2nya , dia minta setengah roti yang telahpun dimakan oleh seorang pemuda ... Astagfirullah Hal Azim.Aku ingatkan dia lari sebab apa. Tapi ingin mengejar baki roti yang telahpun dimakan oleh pemuda itu . Alllah , Allah ,Allah . Masa kecil aku takpernah buat camtu.. Kalau nak makan burger , makan. Nak makan kfc, makan ..Nampak?? Nikmat Allah pada kita?? Sejak kecil lagi....Tetapi budak itu?? Allah sayang padanya . Allah ingin mengajarnya erti kesusahan dan apabila dia besar kelak , dia tahu erti hidup ini ...

 Semoga dalam doa kita  , kita tidak memperhambakan Allah dengan minta itu ini , tapi dosa tiap2 hari buat . Sebaik2nya kita yang memperhambakan diri kita kepada Allah .. Nah! Itulah pentingnya sifat khambaan dalam diri supaya kita sedar kita ni siapa!! Jangan kita berlagak ego dengan tuhan . Sesungguhnya Allah adalah segalanya.Kun Fayakun... Dalam doa, selitkan kata2 pujian kepada Allah sebelum minta sesuatu denganNya . Sebagai cntoh sebut nama2 Allah .."Ya Allah yang Maha Pemurah , Bijaksana, Pengasih dan sebagainya' ......Dalam taksedar, aku juga banyak memperhambakan Allah . Minta itu ini tapi dosa takpernah putus...Tapi Allah?? Masih lagi kurniakan nikmat Islam,Iman dan segala2nya pada kita.....Alhamdulillah...Terima kasih Allah untuk kehidupan kami :')..

Jom kita sama2 bersyukur dengan nikmat Allah dipagi Jumaat yang tenang ini ...


''Semoga dalam diri , terbit sedikit demi sedikit sifat kehambaan kita padaNya.''

No comments: