Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Thursday, July 25, 2013

Bye Egypt Hye Malaysia :)

Assalamualaikum. Semoga kita semua berada dibawah lindunganNya. Ameen :)

Ok so this is the last entry before going back to Malaysia. 
Entry kali ini malas nak cite benda sedih, so this is the happy entry for u , for me and for us.

Haha. Akhirnya pulang jugak budak ini. Dekat setahun stay Egpyt ni, banyak benda dah belajar. Perihal kesabaran yang utamanya. Dan bila pulang Malaysia, harapnya boleh applikasikan sesdikit supaya tak suka marah-marah orang lagi . Kat sini, kalau terasa geram ke apa ke , kena zip mulut rapat. Jangan luahkan perasaan marah tu. Maklumlah budak ni sifat marahnya tinggi dulu. Suka sound2 orang and mulut laser sikit. Haih. Sesungguhnya Mesir mengajar kurangkan sikit perasaan marah itu. Haha :)

So,sempatla puasa kat Mesir dalam dua minggu ? (Ye dak? Malas nak kira). So far, sedih nak tinggalkan Mesir lebih2 lagi dalam bulan puasa ni . Puasa di Mesir banyak bezanya dari Msia. Yang utamanya waktu iftar lauk pauk bukan sepanjang 2meter beratur atas meja, tapi tak sampai 1meter pun . Almaklumlah 1 lauk je pun :(

Dan terawih kat sini paling best. Entah kenapa tapi roh dia orang cakap sentap tau. Dengan imam Melayu dan imam Arab suaranya memang merdu gila. Eh, sape imam Melayu eh? Ya Allah suaranya merdu sekali mengimamkan solat terawih. Sedihnya, semuanya terlindung di sebalik hijab. Haha :p

Dan satu paling banyak belajar disini ialah kita harus meletakkan sepenuh pengharapan pada Dia. Senior2, akak SC, housemate selalu nasihat. Kita sebagai hamba kena meletakkan sepenuh keyakinan pada Allah.. Entah la. Kat sini banyak rasa down. Kuiz dalam kelas takcapai target pun menangis, results final exam teruk pun menangis, sedih dengan perangai kawan pun menangis. Haha. Tak tough langsung budak ni. Haih. So, untuk hadapi semua kekecewaan itu, kena yakin pada Allah. Dia sudah aturkan yang terbaik untuk kita. Jika dia kata kita ada rezeki untuk benda itu, pasti akan ada. Kalau Dia kata tak ada rezeki untuk benda itu, kita usaha nak tercabut jantung pun memang tak akan dapat. Dan bila fikir macam tu, hati terasa lega. :)


" Jika dia kata kita ada rezeki untuk benda itu, pasti akan ada. Kalau Dia kata tak ada rezeki untuk benda itu, kita usaha nak tercabut jantung pun memang tak akan dapat. Dan bila fikir macam tu, hati terasa lega. :)"

Pasti ada sebab Allah tetapkan kita berada dijalan yang sukar ini. Teringat kata2 seorang hamba Allah bila ditanya "Kenapa kita tengok orang lain senang je nak dapatkan semua benda ini?" Then dia jawab "Kita taktahu apa yang pernah dia laluikan?"


"Kenapa kita tengok orang lain senang je nak dapatkan semua benda ini?"

  "Kita taktahu apa yang pernah dia laluikan?"


Maka,bersyukurlah apa yang Tuhan dah bagi. Kalau tengok orang yang duduk atas pada kita. Selalu membandingkan dirinya dan diri kita, memang tak habis air mata. Tapi cuba tengok orang yang lebih rendah dari kita, masa itulah sifat bersyukur perlahan2 menyimbah di ubun kepala then akan rasa tenang sangat. :)

Housemate selalu pesan, kalau kita letakkan Allah yang utama dalam hati kita, masalah ini seperti debu berterbangan je. Sekejap je hilang. Insyallah pertolongan Allah itu sentiasa ada dan jangan sangka kuasa hitam putih manusia lebih hebat dari kuasa Allah Taala.

Writer ni pun selalu lupa bahawa Allah punya kuasa lagi hebat. Alhamdulillah Dia sentiasa menghadirkan insan2 yang caj positifnya lebih kuat supaya aku boleh sedut sikit caj positif itu untuk meneutralkan caj negatif yang begitu kuat dalam diri..

Housemate selalu cakap "Irham awak ni kuat sangat fikir perkara negatif. Sampaikan ke akar umbi awak fikr benda yang tak berlaku lagi".. Well~ Orang berfikiran jauh kan? Fikiran yang tak bberapa nak matang dalam nak handle situasi. Haha. :)

Ok so disini nak spesifikkan nama-nama orang yang banyak membantu..
First of all, nak ucap terima kasih banyak2 pada AQM. Biarpun sebelum ini macam takngam jugak, tapi bila tahu sikit2 perkara sebnar, rasa berslaah sangat and I do love AQM so much.

Dan nak ucapkan terima kasih tak terhingga pada PCZ kerana banyak membantu. Especially pada Biro Akademik.Seriously terhutang budi baik sangat. Senang je nak disuruh. Taktahu nak upah apa. Hanya doa sebagai upah. Thanks to Dr Taufik dan Kak Ain .Lebih2 lagi tolong aku budak yang banyak masalah ni.

Dan big thank you and big hug to my dearest housemate, Nur Azmah Suhaimi seorang kakak actually yang banyak bgi kata2 semangat. Dan will be my housemate also tahun depan. Alhamdulillah.

Dan syukran utk beberapa orang seniors yang suka bagi kata2 semangat. Akak SC, siswa AQ dan semua ;)

And Maaf kepada umibaba sebab banyak mengecewakan dan terima kasih untuk segala2nya :)

And welcome home :)



Safe journey to me. Bye Egypt and Hi to Malaysia and big kiss to Kelantan :)





No comments: